Den helt nye
Renault Scenic, der i skrivende stund vises frem på
IAA Mobility i München, er tænkt helt igennem på
mange fronter, uden angst for at bryde med
traditioner og forventninger. Især har miljøet være
i fokus – både det, der omfatter ansvarsfuld omgang
med jordens ressourcer, men også det miljø,
mennesker indeni såvel som udenfor bilen er en del
af.
Helt faktuelt
læner den sig i sagens natur op af Renault Megane
E-Tech electric. Den er dog væsentlig mere
rummelig end Renault Megane Electric. Den er 4,47
meter lang, hvilket er hele 27 centimeter længere
end Megane Electric. Og den har en akselafstand på
2,78 meter – hvilket er ti centimeter længere end
Renault Megane Electric. Og med 1,86 meter i bredden
og 1,57 meter i højden er den også både bredere og
højere.
Bagagerummet rummer 545 liter
med alle sæder i brug. Lægger man dem ned er der
1670 liter til rådighed. Og når det gælder evnen til
at trække så er den opgraderet til at kunne have
1100 kilo på krogen.
Forbavsende let
Til trods for, at den er
betydeligt større end Megane vejer den blot 125 kilo
mere med identisk batteri. Det vil sige 1750 kilo
for versionen med 60 kWh, mens det store batteri på
87 kWh får bilen op på 1842 kilo.
Instrumentgruppen er identisk
med Megane, med to 12” skærme og Open R med
indbygget Google Automotive. Dertil kommer op til 50
specielt designede apps og bilen er udrustet med
masser af sikkerhedsfeatures – syv airbags og 30
forskellige sikkerhedssystemer, deriblandt adaptiv
fartpilot, 360 graders kamera og LED lys med
adaptive vision.
Jean-Michel
Jarre har skabt lyden
I biler er
der i almindelighed masser af lyde, De er ikke alle
lige charmerende, mange endda ret generende og i
kontrast til den oplevelse man ellers ofte har af
indbydende interiør designs, god kørekomfort og
performance.
Det skulle
være slut, mente Renault-chefen Luca de Meo og han
hyrede den verdenskendte franske lyddesigner og
musiker, Jean-Michel Jarre til at gøre op med det
meget vigtige element ved moderne biler, især dem,
der ikke selv giver meget lyd af sig som netop en
elbil. Både lydene i kabinen,
velkomstsekvensen, men faktisk også den lyd bilen
udsender, når den kører ved langsom fart for at
advare fodgængere og cyklister er alle skabt af
Jarre.
Undertegnede
havde anledning til efter en hyggelig samtale med
Jarre, som bedst kan kaldes for den elektroniske
musiks gudfar at optage et interview med Jarre i
forbindelse med publikumspremieren på den nye
Renault Scenic. I det helt eksklusive solo-interview
fortæller Jarre om de mange ingredienser, der indgår
i at skabe lyd, der genspejler en bils egenskaber og
han beretter også om sit eget forhold til biler.
Fokus på bæredygtighed
I Renault Scenic E-Tech
electric er der tænkt bæredygtighed hele vejen
rundt. Renault har som målsætning at have reduceret
udslippet af CO2 med 80 procent i 2030 – sat i
forhold til 2019. Derfor er der tænkt bæredygtighed
i hele processen fra produktion over brug til
bortskaffelse.
Renault Scenic består af 24
procent genanvendte materialer. Blandt andet er 40
procent af det brugte aluminium genanvendt (faktisk
er 80 procent af aluminium i døre og kølerhjelm
genanvendt aluminium), mens 37 procent af den stål,
der er benyttet, også er genanvendt.
I kabinen er 80 procent af
materialerne på instrumentbordet skabt med
genanvendte materialer (propylen fra
industriaffald), mens kabinen generelt består af 26
procent genanvendte materialer (plastik, stål og
andre materialer). Måtterne i kabinen består for 54
procents vedkommende af genanvendte plastikflasker
og sædebetrækket er for over 90 procents vedkommende
fremstillet af genanvendte tekstiler.
Helt generelt benyttes der
ikke læder noget sted i bilen, så ”læderrattet” er
ikke skabt i læder men derimod af et kunstmateriale,
der siden vil kunne genbruges. Også bilens ruder
fremstilles i genbrugsglas og inkluderer som
ekstraudstyr et såkaldt Solarbay panorama tag, der
er fremstillet i samarbejde med Saint-Gobain. Taget
kan ændre karakter fra fuldstændig transparens til
uigennemsigtighed om end fortsat med et vist
lysindfald.
Solarbay panorama glastaget
er ekstraudstyr.
|